Vedtekter for Vestre Aker og Ullern Pensjonistforening

Disse vedtektene ble vedtatt 12. februar 2024 ved foreningens Årsmøte, og trådde umiddelbart i kraft etter møtet.

 

§1. Foreningens navn

§1 Foreningens navn er:
” Vestre Aker og Ullern Pensjonistforening”, forkortet som” VAUP”.

§ 2. Formål

§2.1 Foreningens formål er å samle
pensjonister for aktivt å verne om medlemmenes og øvrige pensjonisters sosiale, økonomiske, helsemessige, kulturelle og samfunnsmessige interesser.

§2.2 Foreningen er partipolitisk uavhengig og kan ikke være organisasjonsmessig tilsluttet eller på annen måter bundet til noe politisk parti iht. forbundets retningslinjer.

§ 3. Medlemskap

Medlem kan enhver være som mottar pensjon i hvilken som helst form, eller er interessert i og arbeider for pensjonistenes kår, og som betaler fastsatt medlemskontingent.

§ 4. Retningslinjer

§ 4.1 Foreningen har valgt å være tilsluttet Pensjonistforbundet og dermed også fylkesforeningen, Pensjonistforbundet Oslo.

§ 4. 2 Foreningen har valgt å utarbeide egne vedtekter som er harmonisert med Pensjonistforbundets retningslinjer i den grad det er hensiktsmessig.

§ 4.3 I tilfelle det oppstår uenighet mellom foreningens styre og Pensjonistforbundet Oslo må saken sendes til Pensjonistforbundets sentralstyre som avgjør spørsmålet.

§ 4.4 Foreningen har rett til å benytte Pensjonistforbundets logo iht. forbundets retningslinjer.

§ 5. Årsmøtet

§ 5.1 Årsmøtet er foreningens høyeste organ.

§ 5.2 Årsmøtet holdes innen utgangen av februar. Årsmøtet sammenkalles av styret med minst 14 dagers varsel.

§ 5.3 Hvis spesielle forhold gjør det ønskelig å holde årsmøtet senere, må det søkes om dispensasjon fra styret i Pensjonistforbundet Oslo.

§ 5.4 Årsmøtet skal behandle følgende saker:

a) Konstituering med godkjennelse av innkalling og saksliste, samt valg av to medlemmer til å medunderskrive av protokollen.

b) Styrets Årsberetning.

c) Revidert regnskap.

d) Budsjett, Pensjonistforbundet foretar sentral innkreving av kontingent til forbundet, fylkesforeningen og lokalforeningen., samt fastsetter foreningens andel av medlemskontingenten

e) Valg av styre med varamedlemmer.

f) Valg av revisor og vararevisor.

g) Valg av valgkomité. Styret foreslår kandidater som godkjennes av Årsmøtet. Medlemmer kan også foreslå kandidater.

h) Andre saker i henhold til innkallingen. Det er bare saker som er oppført i sakslisten som skal behandles.

§ 5.5 Tillitsvalgte velges for to år. Dette kan fravikes dersom kontinuitet eller andre hensyn skulle tilsi det.

§ 5.6 Stemmerett har alle som er registrert som medlemmer ved avstemmingstidspunktet. Alle valg avgjøres av minst 50% av avgitte stemmer. Valg gjennomføres skriftlig dersom noen ber om det.

§ 6. Revisor

Revisor skal revidere regnskapet slik god revisjonsskikk forutsetter. Revisor skal gi revisorberetning til Årsmøtet.

§ 7. Ekstraordinært Årsmøte

Ekstraordinært Årsmøte holdes hvis styret finner det nødvendig eller hvis mer enn 1/3 av medlemmene setter fram skriftlig krav om det. Styret kaller i slike tilfeller inn til ekstraordinært Årsmøte med minst 3-tre - ukers varsel. Det ekstraordinære Årsmøtet skal behandle bare de saker som er ført opp i innkallingen.

§8. Styret

§ 8.1. Styret skal bestå av 7 medlemmer: Leder, nestleder, kasserer, sekretær og tre styremedlemmer. I tillegg velges 2 varamedlemmer. Disse deltar i styremøtene, men har ikke stemmerett.

§ 8.2. Leder er øverste ansvarlige for foreningens drift. Leder påser at foreningen drives i samsvar med foreningens vedtekter, årsmøtets og styrets vedtak. Lederen tilrettelegger
saker og påser at vedtak som fattes blir gjennomført.

§ 8.3. Kassereren skal føre regnskap over foreningens inntekter og utgifter og skal påse at foreningens økonomiske forpliktelser blir overholdt til rett tid. Regninger skal godkjennes for utbetaling av leder eller nestleder og eventuelt attesteres av saksbehandler. Regnskap skal legges fram på årsmøter i avsluttet og revidert stand.

§ 8.4 Sekretæren skal føre protokoll fra Årsmøtet og styremøter, og referat fra medlemsmøter. Protokoll fra årsmøter medunderskrives av to tilstedeværende medlemmer som velges til dette av Årsmøtet. Sekretæren skal holde medlemskartoteket og saksarkiv i orden. Skriv undertegnes av leder, nestleder, eller sekretær, eventuelt saksbehandler.

§ 8.5 Styret kan opprette, justere og oppløse arbeidskomiteer i foreningen i forhold til planlagte eller ventede arbeidssituasjoner (f.eks. turkomite, besøkskomite, festkomite) Slike komiteer kan bestå av medlemmer fra styret, supplert med foreningsmedlemmer, eventuelt også personer utenom foreningens medlemmer. Styret utpeker foreningens representanter til andre organisasjoner når dette er aktuelt.

§ 8.6 Dersom et styremedlem går ut av styret i valgperioden kan styret foreta suppleringsvalg. Styret må legge fram sin beslutning på første medlemsmøte eller på annen hensiktsmessig måte.

§ 9. Valgkomité

§ 9.1 Valgkomiteen består av tre medlemmer og ett vara-medlem. Komiteen velger selv leder. Valgkomité for neste års valg velges av årsmøtet etter forslag fra Styret eller møtets deltakere. Sittende styremedlemmer kan ikke velges til valgkomite.

§ 9.2 Valgkomiteen presenterer sine forslag til styre- og revisor-kandidater før Årsmøtet og skal informere styret om sine forslag i god tid før Årsmøtet.

§ 10. Påskjønnelse/Æresmedlemmer

§ 10.1. Tillitsverv i foreningen er ulønnet.

§ 10.2. Styret kan gi påskjønnelse til personer som har utvist særlige tjenester for foreningen.

§ 10.3. Styret kan utnevne æresmedlemmer. Dette bør begrenses til personer som i helt ekstraordinær grad har utført arbeid eller ytet tjenester for foreningen.

§ 10.4 Årsmøtet kan tildele Pensjonistforbundets hederstegn med diplom til høyt fortjente medlemmer som gjennom sitt virke har lagt ned en betydelig innsats for å fremme organisasjonens formål iht forbundets retningslinjer.

§11. Andre organisasjoner

§ 11.1 For bedre å kunne oppfylle formålsparagrafen har foreningen valgt å være tilsluttet større enheter, nemlig
- Pensjonistforbundet og
- Pensjonistforbundet Oslo.

§ 11.2 Medlemskap i en av disse gir automatisk medlemskap i den andre, og en kan ikke være medlem av en uten samtidig å være medlem av den andre.

§12. Utmeldelse av Pensjonistforbundet og Pensjonistforbundet Oslo.

Eventuell utmelding av foreningen fra Pensjonistforbundet og Pensjonistforbundet Oslo kan bare skje ved vedtak på det ordinære Årsmøtet. Vedtaket må ha minst 2/3 flertall av avgitte stemmer. Slik utmelding trer i kraft fra førstkommende årsskifte.

§ 13. Oppløsing av foreningen

§ 13.1 Eventuell oppløsning av foreningen må vedtas på det ordinære Årsmøtet og ha minst 2/3 flertall av avgitte stemmer.

§ 13.2 I tilfelle foreningen oppløses skal foreningens eiendeler, bestående av arkiver, protokoller og regnskap overføres til Pensjonistforbundet Oslo. Likeså skal foreningens aktiva overføres. Pensjonistforbundet Oslos styre avsetter kontanter og bankinnskudd i eget fond som nyttes til støtte for nye foreninger eller foreninger som på særskilt måte er svakstilte. Dersom det opprettes ny forening på stedet som tilsluttes Pensjonistforbundet Oslo skal eiendelene tilbakeføres denne foreningen. Dersom det innen 5- fem år ikke er stiftet en ny forening på stedet tilfaller midlene Pensjonistforbundet Oslo som bestemmer hvordan midlene skal nyttes. Pensjonistforbundet Oslo styre behandle saken.

Hvis eiendelene overføres til en forening eller institusjon på stedet, må disponeringen på forhånd godkjennes av Sentralstyret.

§ 14 Endring av vedtekter

Vedtektene er vedtatt på årsmøtet for 2024 og trer i kraft umiddelbart. I henhold til Pensjonistforbundets retningslinjer skal vedtekter og eventuelle endringer til disse sendes til, og godkjennes av Pensjonistforbundet Oslo.

Disse vedtektene ble vedtatt 12. februar 2024 ved foreningens Årsmøte, og trådde umiddelbart i kraft etter møtet. I henhold til Pensjonistforbundets retningslinjer er de godkjent av Pensjonistforbundet Oslo